Kredi Kartı İadesi – Yargıtay Kararı
Yargıtay 13.Hukuk Dairesi 06.06.2013 tarih, 2013/11006 E., 2013/5378 K. sayılı emsal nitelikli kararı ile; bankaların hizmet veren kuruluşlar oldukları, verdikleri hizmet karşılığında uygun bir ücret alabileceklerine hükmedilmiştir. Yargıtay kredi kartı aidatları hakkında karar verirken genel tüketici hukuku içtihatlarından uzaklaşarak “sözleşme serbestisi” ilkesini ayakta tutan bir içtihat yaratmıştır. İçtihada göre, kredi kartı kullanan tüketici tüketici banka ile sözleşme yapmakta serbest olduğu gibi kredi kartı hizmeti sözleşmesini de devam ettirmek zorunda değildir. Bankaların da kar amacı güden kuruluşlar olduğu, aynı zamanda kredi kartı vererek bir risk de üstlendiği vurgulanmış ve verdiği hizmet karşılığı müşterilerinden “kredi kartı aidatı” adı altında bir ücret talep etmeleri hukuka uygun bulunmuştur. Buna karşılık, kredi kartı aidatlarına ilişkin uyuşmazlıklar çoğunlukla kesin karar sınırı altında kalmaktadır. Dolayısı ile istinaf ve temyiz incelemesinden de geçmemektedir.Bu nedenle uygulamada mahkemeden mahkeme değişen ve kesin karar sınırı altında kaldığı için kesinleşen farklı sonuçlarla karşılaşılabilmektedir.
Yargıtay 13. Hukuk Dairesinin “kredi kartı aidatı iadesi” ne ilişkin emsal kararı aşağıdaki gibidir:
T.C.
YARGITAY
13.Hukuk Dairesi
Esas: 2013/11006
Karar: 2013/5378
Karar Tarihi: 06.06.2013
ÖZET: Bankalar gördükleri hizmetin uygun bir karşılığını istemek hakkına sahiptir. Kredi Kartı hizmetinin banka için riski bulunduğu gibi bir maliyeti de bulunmaktadır. Bankanın bu maliyeti Kredi kartı kullanıcılarına yansıtması doğaldır. Yerel mahkemece de bu husus gözetilerek davanın kabulüne karar verilmesinde isabetsizlik bulunmadığından kanun yararına bozma talebi yerinde görülmemiştir. (5464 S. K. m. 13)
Dava: Türkiye … Bankası A.Ş. vekili avukat A. B. ile M. A. Ş. aralarındaki alacak davası bankında Erzincan 2. Tüketici Mahkemesinden (Tüketici Mahkemesi Sıfatıyla) verilen ……… gün ve ……… sayılı hükmün Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca temyiz edilmesi üzerine dosya incelendi gereği konuşuldu.
Karar:
Davacı; davalıdan tahsil edilen kredi kartı üyelik ücretinin hakem heyeti tarafından davalıya iadesine karar verildiğini, oysa ki, banka ve kredi kartları kanununun söz konusu ücretin alınabileceğini öngördüğünü, yanlar arasında imzalanan sözleşmede de ücrete ilişkin hüküm bulunduğunu ve bu hükmün haksız şart niteliğinde olmadığını belirterek tüketici hakem heyeti kararının iptaline karar verilmesini istemiştir.
Davalı, davanın reddini savunmuştur.
Mahkemece, Banka ve Kredi Kartları Kanununun 13. maddesinin kart çıkaran kuruluşların faiz, yıllık ücret ve her türlü komisyon oranını kuruma ileteceğini öngördüğü, bu düzenlemenin de bankaların yıllık ücret alabilmesinin yasal dayanağını oluşturduğu, bir diğer anlatımla sözleşmedeki ilgili maddenin haksız şart olmadığının kabulünü zorunlu kıldığı gerekçesiyle davanın kabulüne, Erzincan Tüketici Sorunları Hakem Heyetinin 11/06/2012 tarih 2012/594 nolu kararının iptaline karar verilmiş, karar kesin olarak verildiğinden 25.12.2012 tarihinde kesinleşmiş, Yargı tay Cumhuriyet Başsavcılığınca kanun yararına temyiz edilmiştir.
Taraflar arasında bankacılık hizmetleri sözleşmesinin bulunduğu ve bu sözleşme uyarınca davalıya kredi kartı verildiği, toplam 75,00 TL kredi kartı aidatı alındığı hususu ihtilaflı değildir. Uyuşmazlık, kredi kartı aidatı alınıp alınamayacağı hususundadır.
Kural olarak herkes dilediği sözleşmeye yapmakta serbest olduğu gibi istemediği bir sözleşmeyi sürdürmek zorunda da değildir. Bunun istisnası iltihaki Sözleşmeler olarak adlandırılan kamu hizmeti görmekte oran (Elektrik, Su İşletmeleri gibi) kamu idare ve müesseseleri ile bunlardan hizmet alan şahıslar arasında kurular, sözleşmelerdir. Bu tür sözleşmelerde kamu idare ve müesseseleri kar amacından ziyade kamu hizmeti görmekle yükümlü olduklarından talep eden her şahısla sözleşme yapma zorunlulukları vardır.
Bankalar bunun aksine kar amacıyla kurulan müesseselerdir. Bu yüzden gördükleri hizmetin karşılığını da isteyebilirler. Ayrıca çok sayıda banka bulunduğuna göre de davalı kendi yükümlülüklerini yerine getirmek kaydıyla dilediği bankadan kredi kartı kullanma imkanına da sahiptir. Bu durumda davalı ile davacı banka arasındaki sözleşmenin iltihaki bir sözleşme olmadığının kabulü gerekir. Bankalar gördükleri hizmetin uygun bir karşılığını istemek hakkına sahiptir. Kredi Kartı hizmetinin banka için riski bulunduğu gibi bir maliyeti de bulunmaktadır. Bankanın bu maliyeti Kredi kartı kullanıcılarına yansıtması doğaldır. Yerel mahkemece de bu husus gözetilerek davanın kabulüne karar verilmesinde isabetsizlik bulunmadığından kanun yararına bozma talebi yerinde görülmemiştir.
Sonuç: Yukarıda açıklandığı üzere koşulları oluşmayan Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma salebinin reddine, HUMK 440/III-2 maddesi uyarınca karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere, 06.06.2013 gününde oy birliği ile karar verildi.
120 lira üyelik ücreti yansımış. Kartımı aldıktan 5 ya da 6 ay sonra bir taksitli alışveriş yaptım. Taksitli borcumu kapatım kartın iptalini isteyebilirmiyim. Üyelik ücreti için hakem heyetine başvuru yapmam doğru olurmu. Ayrıca exstre ve ya mail ile borç bilgisi gelmedi. Bu gün tesadüfen bankada öğrendim
Merhaba,
Kredi kartınızın iptal edilmesini her zaman talep edebilirsiniz. İptali halinde kalan taksitli harcamalarınızı tek seferde ödemek durumunda kalabilirsiniz.
Kredi kart aidatı alınmaması gerektiğini düşünüyorsanız, bunun için hakem heyetine başvurabilirsiniz.
Merhaba 1 sene önce bankadan arandim k.karti icin telefon gorusmesinde kart aidatinin olmadigini aksi taktirde olursada arayip iadesini isteyebilirsiniz denmisti bugun ise 117 tl lik aidat kesilmistir.Bu tutari odemem gerkli oldugu soylendi ve 2 cesit odeme secenegi sunuldu kabul etmedim cunki cebimden 2 turlude para cikmakta telefonda konusma kaydimi cikartip mahkeme yoluyla dava acabilirmiyim acsamda bir yarari olurmu iyi calismalar..
Merhaba,
Bahsettiğiniz tutar dava sınırının altında olduğu için hakem heyetine başurmanız gerekmektedir.
Merhaba,
Dava sınırı tutarı ne kadardır?
Bilgi ve yardımlarınız için teşekkürler.
Tüketici hukukunda uygulanan 2018 yılına ilişkin tutarlara burayı tıklayarak ulaşabilirsiniz.
Merhaba Av. Burak bey,
13.09.2013 yılında X bankasından maaş kartı ile birlikte K.Kartı banka tarafından tarafıma verilmişti.
2016 yılında Mayıs ayında İş değişikliği sebebi ile bu bankadaki maaş hesabım kapanmıştır.
Maaş hesabım olduğu süre içerisinde K. Kartı yıllık üyelik aidatı alınmıyordu.
Maaş hesabı kapandığı için yıllık üyelik aidatının alınacağını düşünerek, K. Kartını (asıl ve ek) kapatmak istediğimi belittim.
Bahsi geçen banka bir adet otomatik ödeme talimatı verdiğim takdirde yıllık üyelik aidatı alınmayacağını beyan etti.
Ben de buna istinaden bir adet (Doğal gaz) otomatik ödeme talimatı verdim. K. Kartını kullanmaya devam ettim.
Fakat 31.05.2018′ de asıl karta 124 tl, ek karta 37 tl yıllık üyelik aidatı yansıtıldığını, hesap hareketlerini incelediğimde tesadüfen fark ettim. 2017 yılında da gelmiş, onu fark edemedim. Bankadan iadesini talep ettim, kabul edilmedi. 2018 yılının aidatlarını henüz ödemedim. Yalnızca alış-veriş yapmış olduğum tutar (73 tl) yi ve taksitli alış-verişlerimi (106 tl) tamamını ödeyeceğim. 2018 Yılık üyelik aidatını ödemeyeceğim. 2017 yılının aidatı için de tüketici haklarına başvuracağım. Bir de savcılığa suç duyurusunda bulunmak istiyorum. “Otomatik ödeme talimatı verirseniz, aidat almayacağız” dedikleri halde, habersiz aidat aldıkları için. Nasıl bir yol izlememi önerirsiniz?
**Kredi kartlarımı hemen kapanması için talimat verdim.
Bilgi ve yardımlarınızı rica ederim.
Saygılarımla,
Şeref ÇAKIR
Konu ile ilgili olarak ilçe tüketici hakem heyetine başvurabilirsiniz. Size sunulan şartları sağladığınız halde kredi kartı aidatı alındığını sözleşeme, banka yazısı vs. herhangi bir şekilde belgelemeniz lehinize karar verilmesini kolaylaştıracaktır. Meselede suç teşkil eden bir husus olduğu kanaatindeyseniz Cumhuriyet Başsavcılığı’na bu konuyla ilgili şikayette bulunabilirsiniz.
hocam merhaba
tel ile arayıp kart verelim diyen bankadan kart aidatı var mı diye sorduğumda 1 yıl yok sonraki yıllar da da telefon edip aidatı iptal ettiriyorsunuz diye cevap alınca ben de kartı talep ettim ve kart ile beraber sözleşme geldi bunu imzala bankamıza gönder dediler bende göndermedim ancak kartı kullanıyorum. Bu durumda bankayla aramda bir sözleşme yok ve ben aidat talep etme hakkı var mı?
Bankanın tüketiciden kart aidatı alabilmesi için bunun sözleşmede belirtilmiş olması gerekmektedir. Banka ile aranızda herhangi bir sözleşme ilişkisi olmadan bankanın bu tutarı müşteriden talep etmemesi gerektiğini düşünüyorum.
9 yıldır x bankası kredi kartı kullanıyorum 2012 yılında üyelik ücreti yansıtıldı iptalini istedim iade edildi bugün yine aynısı başımda iptalini istedim bana bu yasaldır dediler iptal olumsuz denildi özellikli kartlardan ücret alınabileceğini söylediler benimki en basit birstandart kart ücretimi geri alabilirmiyim. sizden yardım bekliyorum
Söz konusu bedelle ilgili yasal yollara başvurmak istiyorsanız bu konuda izlenecek yol miktar gereği tüketici hakem heyetleridir.
Merhaba Burak Bey,
Bankadan çağrı merkezi aracılığıyla kredi kartı talep ettim. Ancak 11.gününde karta yıllık aidat yansıtıldığını gördüm. Daha senesi dolmamış bir karta 11.gününde aidat talep edip daha sonra bu aidatı iptal etmek için türlü pazarlıklara giriyorlar. Senesi dolunca yine kesin kabul ediyorum ancak daha 10 günde bu kesinti yasal mı?
Banka ile imzalamış olduğunuz sözleşmeyi incelemenizi tavsiye ederim. Haksız bir uygulama olduğu kanaatindeyseniz hakem heyetine başvurabilirsiniz.
Kredi kartı aidatı için iligli bankayı İlçe Tüketici Hakem Heyetine başvuruda bulundum.Fakat aleyhime karar vererek 15 gün içinde ilgili mahkeme de itiraz yolunu açık bırakmıştır. Neticede Yargıtay kararı varken neden mahkeme yoluna başvurulmasına bırakılıyor. Bu konuda nasıl ilerleyebilirim?
Hakem heyeti kararına karşı kanun yolunun açık bırakılması yasal bir zorunluluktur. Hak arama hakkı gereği karar ne olursa olsun her iki tarafın da karara itiraz hakkı bulunmaktadır. Aleyhinize verilen karara karşı tüketici mahkemesinde dava açabilirsiniz.
Bunu biliyorum lakin verilen yargı kararları olmasına karşın neden mahkeme yolunu gösterebiliyor?
Banka ile imzalamış olduğum sözleşmeyi bankadan tarafıma gönderilmesini isteyebilir miyiz. Tüketici hakem heyetine kredi kartı aidat tutarının kesildiği hesap özetini göndermemiz yeterli midir?
Merhaba ben 10 senelik kart aiatini geri almak icin tuketici hacem heyetine muracat ettim mahkeme bankayi hakli buldu davayi kaybettim
2015 yiliydi .aradan yaklasik 4 sene gecti banka bana dava acti su an 1.749 35 odedim bu para yasalmi hani geriye donuk parayi alirsin diyorlar is bankasi hakkimi yelal etmiyorum yuksek mahkemeye ver diyolar versemmi bir yardimci olurmusunuz saygilar
bana peşin kart aidat üceri 122 tl yansıtıldı fakat ben kullanmayı red edip kartı kapattım simdi bana peşinen kullanmadığım halde yansıttıkları kart aidat ücretini geri almak için hakem heyetine bavurumda red edildim tabi amatör dilekçe sebebi ile almak için nasıl bir dilekçe düzenlemeliyim
Otomatik fatura talimatı verilen bir kredi kartından yıllık kart aidatı alınır mı ?
Yasal olarak otomatik fatura talimatı ile kredi kartı aidatı arasında herhangi bir ilişki bulunmamaktadır. Bu yalnızca bankaların geliştirdiği bir uygulamadır.
Mrb 2006 yılından beri garanti bankanın kredi kartını kullanıyorum gereği dönük kredi kartı aidatını nasıl alabilirim ve kredi kartı her yıl kesilen para yasalmıdır